• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Raset

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
27 Februari 2024
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
11
Poäng
41
Är detta så gott dom spikat eller? Och om man jämkar är det bäst att avsluta det vid årsskiftet isf?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Är detta så gott dom spikat eller? Och om man jämkar är det bäst att avsluta det vid årsskiftet isf?
Antar att det röstas igenom men man kan ju inte vara säker förrän det är ett faktum. För 2025 trappas det i så fall ner till 50% så någon jämkning kan du nog ha kvar nästa år.
 

Raset

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
27 Februari 2024
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
11
Poäng
41
Antar att det röstas igenom men man kan ju inte vara säker förrän det är ett faktum. För 2025 trappas det i så fall ner till 50% så någon jämkning kan du nog ha kvar nästa år.
Ok när ska det ges besked?
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Ok när ska det ges besked?
Det måste ju komma nu i höst. Det finns säkert någon annan här inne som kan bättre. Själv bestämde jag mig redan förra året när de började prata om detta att ta smällen direkt. Dels för att jag måste vänja mig vid att ha det tuffare men också för att jag har en nosig kollega som ifrågasätter min jämkning (hen skulle älska att ha en hållhake på mig). Men det är tufft. Riktigt tufft och jag har knappt råd att äta. Gått ner i vikt en massa (vilket i och för sig är positivt) och mår inte så bra psykiskt. Vill hålla näsan över vattenytan tills skatteåterbäringen nästa år för då kan jag betala ner det lån som kostar mest i månaden med en stor klumpsumma.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Det måste ju komma nu i höst. Det finns säkert någon annan här inne som kan bättre. Själv bestämde jag mig redan förra året när de började prata om detta att ta smällen direkt. Dels för att jag måste vänja mig vid att ha det tuffare men också för att jag har en nosig kollega som ifrågasätter min jämkning (hen skulle älska att ha en hållhake på mig). Men det är tufft. Riktigt tufft och jag har knappt råd att äta. Gått ner i vikt en massa (vilket i och för sig är positivt) och mår inte så bra psykiskt. Vill hålla näsan över vattenytan tills skatteåterbäringen nästa år för då kan jag betala ner det lån som kostar mest i månaden med en stor klumpsumma.
Låter jäkligt tufft :-(
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Låter jäkligt tufft :-(
Ja det är tufft men jag har ju själv satt mig i den här sitsen och då får man ju sitta kvar hur mycket det än svider. Löneutmätning eller skuldsanering är inget alternativ för mig pga vissa anledningar
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Jag tror att vi kommer att se ett helt nytt utanförskap. Människor som har jobbat och betalat skatt hela sina liv men på grund av dåliga beslut har hamnat på sniskan med sin ekonomi. Svårt att få jobb och boende, psykisk ohälsa pga skulder etc. Det kommer att bli riktigt tufft även för de som har bra inkomster men stora blancolån. För ju mer man tjänar desto mer har man fått låna. Ser redan på min gata där husen kostar 10 Msek och uppåt (jag bor i hyresrätt så jag är ingen rik en som hänger här för att det är kul att läsa om folks elände) att det har lagts ut så många hus till försäljning de senaste veckorna. Beror säkert inte på blanco men kanske på att det är för dyrt när de tvingats lägga om bolånen. Och det är så trögt att sälja så dyra hus nu. Ett av dem har legat ute i 6 månader. Har man några blanco på det och jämkningen försvinner så kan det vara steget mot stupet. Vill inte heller vara politisk men jag tycker att man har kastat pengar, bostäder och Ica-kort laddade med matpengar efter människor som utnyttjar systemet i det här landet alldeles för länge. Alla som vill göra rätt för sig, jobba och betala av sina skulder drar man bort mattan under fötterna för. Vi har väl nån form av facit om några år.

Instämmer helt, bra formulerat! Klyftorna bara ökar…
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Nu är det stora problemet inte folk som har hypotekslån (bostad som säkerhet tex) utan just blanco, och där är tyvärr hyresrättsboende överrepresenterade.

Så länge värdet på bostäderna ökar. Framåt kommer vi hamna i ett läge med minskande befolkning och då kommer naturligt priserna på bostäder inte kunna öka mer… men det är en bit fram, men det gäller att vara långsiktig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp